تبیین منظومه فکری رهبری

آخرین نظرات
پیوندها

۲۰۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است


در داخل خانواده است که مرد و زن – که زوجین هستند – می‌توانند تجدید قوا کنند، می‌توانند همت خودشان را برای ادامه راه آماده کنند. می‌دانید که زندگی یک مبارزه است، کل زندگی عبارتست از یک مبارزه‌ی بلند مدت، مبارزه با عوامل طبیعی، مبارزه با موانع اجتماعی، مبارزه با درون خود انسان که مبارزه‌ی با نفس است. دائم انسان در حال مبارزه است. بدن انسان هم در حال مبارزه است. جسم انسان هم دائم دارد با عوامل مضر مبارزه می‌کند، قدرت این مبارزه وقتی در جسم باشد، جسم سالم است. در انسان، این مبارزه باید صحیح، منطقی، در جهت درست، با رفتارهای صحیح و با ابزارهای درست باشد.
این مبارزه گاهی یک استراحت و یک باراندازی لازم دارد. این یک سفر و یک حرکت است. این نقطه‌ی استراحت، داخل خانواده است.
۱۳۸۱/۳/۸

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۵۹

هر کسی که دغدغه مردم را دارد، باید کاری کند که مردم به ایمان، تبعیت و اطاعت قلبی کشانده شوند، مردم ایران، مردمی مؤمن، دین باور، معتقد به مبانی و برای فداکاری در این راه آماده‌اند، بنا بر این کسانی که می‌خواهند مردم یک نقش عملی و عینی داشته باشند و حکومت الهی با جنبه مردمی توأم شود، باید جاذبه‌ها و زیبایی‌های این مسأله را از نظر عقل و منطق بشری تبیین کنند و مردم را برای حضور در صحنه به شوق آورند. مردم نیز با ایفاء نقش واقعی خود، همواره ناصر اسلام و حکومت اسلامی بوده و خواهند بود.
۱۳۷۶/۱۱/۱۵

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۵۵

•══•◈• برش‌هایی از کتاب عهد مشترک •◈•══•

 

توصیه من به مسئولان، به همه مراکز و به همه آحاد ملت، رعایت قانون است. قانون یعنی سرنوشت یک کشور، قانون یعنی سرنوشت انسان‌ها در یک جامعه. چون همه متَّبِع هستند و مجبورند از قانون تبعیّت کنند. دولت هم باید از قانون تبعیت کند؛ رهبر هم باید از قانون تبعیت کند.

┄┅┅❈❈❈┅┅┄

اگر بی‌قانونی آمد وسط میدان_که هر کسی هم، برای بی‌قانونیِ خودش بالاخره یک توجیهی دارد؛ یکی می‌گوید آقا این قانون حق من را ضایع کرد، این قانون نمی‌دانم چنین بود، این قانون چنان بود؛ اما این توجیه‌ها قابل قبول نیست_کارها مختل می‌شود. کار مردم از بین می‌رود، مصالح مردم پامال می‌شود. همه بایستی به قانون احترام بگذارند.

فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۳۲

اگر زین خاکدان پست روزی بَر پری، بینی
که گردون‌ها و گیتی‌ها است مُلک آن‌ جهانی را

 منظور از این «مُلکِ آن‌جهانی» فقط بهشت نیست، فقط قیامت نیست؛ در همین دنیا هم هستند و بودند افرادی که با چشم حقیقت‌بین، با چشم معنوی‌نگر حقایقی را در این دنیا دیدند و زندگی خوشی را گذراندند با نگاه به آن مناظر معنوی و الهی و نعمت‌های برتر خداوندی؛ به این چیزهایی هم که ماها به آن‌ها پابندیم، غالباً بی‌اعتنا بودند، توجّه نداشتند. در این راه می‌شود حرکت کرد، همه می‌توانیم حرکت کنیم؛ این یک راه سنگلاخ و دشوار نیست؛ اگر چنانچه در کارهایمان همین را رعایت بکنیم که ببینیم این اقدامی که می‌خواهیم بکنیم، این حرفی که می‌خواهیم بزنیم، این قانونی که می‌خواهیم تصویب بکنیم، این نظر مشورتی‌ای که می‌خواهیم بدهیم، این حرکت خدماتی‌ای که انجام می‌دهیم، برای خدا است، مورد رضای خدا است، اقدام کنیم، و اگر احساس کردیم که مورد رضای خدا نیست، اقدام نکنیم؛ این دقّت از همه برمی‌آید. ۱۳۹۷/۳/۳۰
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۲۴

امام خامنه ای مدظله العالی:

امام حسین(علیه‌السّلام)، جزو مدافعان ایده‌ی صلح امام حسن(ع) بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک - از این پُرشورها و پُرحماسه‌ها - به امام مجتبی‌(علیه‌الصّلاةوالسّلام) اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر». هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمی‌گرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن(علیه‌السّلام) هم نبود و امام حسین(علیه‌السّلام) تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام می‌گرفت و صلح می‌شد.

دریافت فیلم
حجم:17 مگابایت     مدت: 10 دقیقه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۲۴

🔹ماه [رمضان] ماه خشوع است، ماه استغفار است، ماه تقوا است، ماه بازگشت به خدا است...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۱۶

امام خامنه ای مدظله العالی:

برادران عزیز؟ همین که قرآن را در جیبمان بگذاریم کافی است؟ این‌که در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم کافی است؟ امروز من میگویم، این که ما در جلسه تلاوت قرآن شرکت کنیم کافی است؟ این‌که حتی قرآن را با صدای خوش تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم کافی است؟ نه. چیز دیگری لازم دارد. آن چیست؟

دریافت صوت

حجم: 2 مگابایت مدت: 2 دقیقه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۰۹

• برای عروج انسان، بلکه برای ثبات انسان در صراط مستقیم، حقیقتاً فکر به تنهائی کافی نیست. علاوه‌ی بر جنبه‌ی اعتقادی، جنبه‌ی قلبی و روحی لازم است؛ حالت طوع لازم است، حالت خشوع لازم است، حالت ذکر و توجه به خدا برای انسان ضروری است. اگر این بود، خیلی از کمبودها را جبران خواهد کرد. اگر این نبود، قدرت فکری و قدرت استدلال و احتجاج، در بسیاری از مواقع به کمک انسان نخواهد آمد و کمکی به انسان نخواهد کرد. با نصیحت، با موعظه‌ی حسنه، با رفتار خوب، باید دل جوان را نرم کرد؛ او را به خشوع و توسل و توجه و تذکر آشنا کرد؛ نماز را برای او درست تبیین کرد؛ ذکر الهی را برای او درست تبیین کرد. این می‌شود پشتوانه‌ی آن فکر. اگر این شد، آن وقت آن استقامت فکری دیگر بیزوال خواهد بود.

• در میدان عمل، این لینت قلب، این توجه و تذکر، به درد انسان می‌خورد؛ اوست که انسان را محکم نگه میدارد؛ این چیز لازمی است. این دو چیز را باید در جوان تقویت کرد‌. ۱۳۸۹/۴/۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۵۷

امام خامنه ای مدظله العالی:

🔹کار امام حسن با کار امیرالمؤمنین، با کار امام حسین، با کار همه‌ی ائمه دارای یک مضمون و یک معنا است. آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، و من به شما بگویم برادران و خواهران من،  امام حسن یکی از شجاعانه‌ترین اقدامها را برای انجام این تکلیف انجام داد، چرا؟ برای خاطر این‌که به دیگران، به پیغمبران، به پیغمبر اسلام، به امیرالمؤمنین، به همه‌ی ائمه فقط دشمنان بودند که طعن میزدند، اما پیچیدگی کار امام حسن و ظرافت آن موضع آنچنان بود که حتی دوستان او هم به او طعن میزدند. حجربن‌عدیها هم نمیدانستند و به او «یا مذل المؤمنین» میگفتند اما صبر کرد. 🔹

۱۳۶۴/۰۳/۱۷

دریافت صوت

حجم: 4مگابایت    مدت: 4 دقیقه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۵۶

•══•◈• برش‌هایی از کتاب عهد مشترک •◈•══•


اساس یک جامعه بر قانون اساسی آن بنیان گذاشته شده است. قانون اساسی یعنی آن چارچوب اصلی زندگی جامعه، آن چیزی است که تمام فعالیت‌های زندگی در یک جامعه، براساس آن و در محدوده‌ی آن و با راهنمایی آن انجام می‌گیرد؛ این قانون اساسی است.

┅┅┄❈❈❈┅┅┄

قانون اساسی به ما می‌گوید شما حکومتتان را چطور انتخاب کنید، اقتصادتان را، فرهنگ را، روابط اجتماعی را چگونه تنظیم کنید و مسئولین و آحاد مردم، چگونه رفتار کنند تا اینکه آن زندگیِ مطلوبِ ایده‌آلی که این همه برای آن جان دادید، تلاش کردید، تحقق پیدا کند. پس قانون اساسی در حقیقت تبلور انقلاب است؛ این معنای قانون اساسی است.

┅┅┄❈❈❈┅┅┄

ما واقعاً احتیاج داریم به این‌که قانون در تمام کشور، یک شاخص، یک محور، یک فصل‌الخطاب محسوب شود. اگر ما قانون‌مدارباشیم، واقعاً این، زندگی مردم را روان خواهد کرد.

فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۳۸


روح معنوی و الهی اگر حاکم بشود بر فعّالیّت‌های ما، بر اقدامات ما، بر حرف‌ زدن ما، بر سکوت ما تأثیرش این است که جامعه را اعتلاء می‌بخشد، و انسان‌ها را به جوهر حقیقی خودشان که مطلوب انبیای الهی است نزدیک می‌کند. ماها اسیر مادّه‌ایم؛ نگاه ما، چشم ما فقط مظاهر و نشانه‌های مادّه را مشاهده می‌کند؛ برای همین هم هست که به این‌ها دل می‌بندیم، زیبایی‌های مادّی ما را به خود جذب می‌کند، چشم ما بیش از این را نمی‌بیند وقتی در محیط مادّی گرفتار می‌شود. اگر معنویّت را افزایش دادیم، صفای قلب را بالا بردیم، تقرّب الی‌الله را جدّی گرفتیم، برای خدا کار کردن را تمرین کردیم و پیش رفتیم، آن روح زلالی که در شما پیش می‌آید، موجب می‌شود که چشم‌ها باز بشود به مناظر زیباتری، والاتری، عالی‌تری از آنچه از این زیبایی‌ها و مطلوب‌های دنیوی در دنیا ما مشاهده می‌کنیم. ۱۳۹۷/۳/۳۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۳۷


این بهره‌ای که مرد و زن از خانواده‌ی آرام می‌برند، بهره‌ی کاری آن‌ها را در بیرون خانواده بالا می‌برد، به آن اهمیت و ارزش می‌دهد، آن را باارزش و با کیفیت می‌کند.
۱۳۷۹/۱۲/۱۵

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۳۵


• شمشیر نمی‌تواند ایمان را در دل‌ها برویاند. آنچه می‌تواند گل ایمان را در دل‌ها سبز کند، موعظه و تبیین احکام و معارف الهی است. امروز بحمدالله تفکر اسلامی، همه جا در اقطار عالم اسلام زنده است. در یکی، دو قرن اخیر که احساسات آزادیخواهانه در ملت‌ها بیدار شد، به‌خاطر این است که در کشورهای مختلف، علما پیشاهنگ و پیشقراول نهضت‌های موفق شدند. نهضت‌های دیگری هم در کشورهای اسلامی بود که در صفوف مقدّم آن، علمای دین قرار نداشتند و غالباً یا عموماً به نتیجه نرسید.
۱۳۶۹/۱۲/۲۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۳۲


🔹هرکدام از اعمالى که در ماه رمضان انجام دادید، یک عمل صالح و یک قطعه‌اى از بهشت بود.
۱۳۹۳/۵/۷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۳۰

سلام دوستان وقتتون بخیر وطاعات قبول
خداروشکر در شهر درچه روزانه بالای۱۰جلسه حضوری برگزار وطرح سیمرغ رمضانی اجرامی‌شود
وحدود "هفت" جلسه مباحثه‌ی کتب سیر مطالعاتی هفتگی انجام می‌شود، که ان‌شاءالله روز به روز قرار است بیشتر شود. 
ان‌شاءالله خدا توفیقات همگیمونو افزایش دهد
نماینده‌ی محترم شهر دُرچه

✔️درچه یکی از شهرهای استان اصفهان است.
✔️الحمدلله طرح تبیین در حدود ۵۰ استان و شهرستان فعالیت دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۱۹

بارها در جلسات مختلف و در نوشته‌های متعدد عرض کرده‌ایم که اسلامِ ناب دارای منظومه‌‌ی فکری تمدن ساز است و انقلاب اسلامی نیز دارای همان منظومه‌ی فکری است و تجلی منظومه‌ی فکریِ انقلاب در اندیشه‌ی امامین انقلاب است.

رهبر انقلاب اسلامی:
انقلاب اسلامی یک منظومه‌ی فکری دارد.
 اهمّیّت این انقلاب و علّت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه، علّت این بود که یک منظومه‌ی فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومه‌ی فکری در حال پیشرفت است. با وجود سعیی که در اخفاء آن و کتمان آن می‌کنند، این منظومه‌ی فکری دست‌به‌دست میگردد و بسیاری از دلها در دنیا _چه در دنیای اسلام، چه در حدّ کمتری در خارج از دنیای اسلام_ [به آن‌] جذب میشوند؛ دلها هنوز متوجّه این منظومه است و این منظومه‌ی فکری همچنان طراوت و تازگی خودش را حفظ کرده. ۱۳۹۴/۶/۱۲

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۱۸

๑ رفتار ما، اخلاق ما، تخلق شخصی ما بر طبق قرآن باشد. ๑

دریافت صوت

حجم: 2 مکابایت     مدت: 2 دقیقه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۵۸

•══•◈• برش‌هایی از کتاب عهد مشترک •◈•══•

 

همیشه فسادِ انسان‌ها آن‌وقتی شروع می‌شود که آن اختیار و امکانی را که در دست آن‌هاست، به‌عنوان یک ابزار شخصی به حساب بیاورند، نه به‌عنوان یک ابزار برای انجام وظیفه‌ی الهی. این، آن نقطه‌ی انحطاط و انحراف است.

┅┅┄❈❈❈┅┅┄

قانون اساسی یعنی همان انقلاب؛ انقلاب فقط این نیست که ما یک حرکتی بکنیم، یک نظامی را ببریم؛ بلکه انقلاب این است که ما یک نظام صحیحی را، یک روش زندگیِ نوینی را، یک ارزش‌های جدیدی را در جامعه‌ی خودمان و در زندگی خودمان و در زندگی مردم، به‌جای روش‌ها و ارزش‌های قبلی بگذاریم؛ این معنای انقلاب است.

 

فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۴۰


 «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛این یک قانون -قانون آفرینش- است. صبر و تقوا موجب می‌شود که دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همه‌ی توانایی‌هایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمی‌توانند برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط صبر و تقوا. 
۱۳۹۷/۴/۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۳۸


هر انسانی – هم زن و هم مرد – در طول زندگی، در شبانه روز مشکلاتی دارد و با پیش‌آمدها و حوادثی مواجه است. این حوادث اعصاب را می‌کوبد و خسته می‌کند. انسان‌ها را دچار ناآرامی و سراسیمگی می‌کند. وقتی وارد محیط خانواده شد، این محیط امن و امان به او تجدید قوا می‌بخشد. او را آماده‌ی یک روز دیگر و یک شبانه روز دیگر می‌کند. خانواده برای تنظیم زندگی انسان خیلی مهم است. البته خانواده باید خوب اداره بشود، باید سالم اداره بشود.
۱۳۷۷/۱۰/۲۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۳۵