تبیین منظومه فکری رهبری

آخرین نظرات
پیوندها

معرفی مختصر کتاب‌های سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری رهبری

═•◈ کتاب اول: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن


گوهری بس گرانبها و عزیز، در اطرافمان بوده، امّا از آن غافل و از برکتش محروم بودیم. گوهری درخشان از دریای زلال قرآن حکیم، گوهری نورانی از جنس کتاب نور، چهل سال خاک خورد و فقدانش، مردم تشنه ی معارف قرآن و اهل بیت را آزار داد. گوهری بی مثل و مانند به نام  "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"
◾️روزهای آخر تابستان ۱۳۵۳، امام جماعت مسجد کوچک و نیمه کاره امام حسن مجتبی، در انتهای بازار سرشور مشهد، با شروع ماه رمضان، برنامه ی جدیدی برای مسجد می ریزد. سیّد علی خامنه ای سی و پنج ساله، با آن قد رشید و چشمان نافذش، بنا می کند که هر روز ماه مبارک، بعد از نماز ظهر و عصر، قرآن به دست، پشت تریبون بایستد و یک ساعت، سخنرانی کند، با موضوع 
" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "

▪️با شروع جلسات، شهر مشهد به هم می ریزد. جنب و جوشی عجیب برپاست. مردم، از پیر و جوان و زن و مرد، همه مشتاقانه خود را به این مسجد می رسانند تا از سفره پر برکت معارفی که سیّد جوان در بهترین ماه خدا برایشان پهن کرده است، بهره ها ببرند و تشنگی هایشان را فرو بنشانند.

▪️چشم که می گردانی، می بینی از همه قشری آنجا نشسته اند: طلبه، دانشجو، دانش آموز، کاسب، اهل محل، زن، مرد و اکثراََ هم جوان. دانشجویان پزشکی برای آمدن و رفتن، اتوبوس گرفته اند که هر روز آنها را از دانشگاه به نماز برساند و بعد از جلسه برگرداند.

▫️در جلسه ی سیّد علی آقای خامنه ای، همه چیز نو و جدید است. قبل از شروع جلسه، به هر نفر برگه ای کپی شده می دهند که در آن خلاصه ای از مباحث جلسه نوشته شده. سخنران، بر خلاف معمول، روی منبر نمی نشیند، پشت تریبون می ایستد و هر روز، با زبان روزه، بیش از یک ساعت، با حرارت و صدای بلند صحبت می کند. بعد از سخنرانی، یک قاری قرآن در جایگاهی که روی منبر برایش آماده کرده اند می نشیند و آیات مطرح شده در آن جلسه را با صوت و لحن زیبا قرائت می کند.

▫️سال ها، سال های خفقان و استبداد و دیکتاتوری رژیم پهلوی است. ساواک در اوج اقتدار است و همه جا جاسوس دارد. خواندن آیات مربوط به جهاد و مبارزه جرم است و اگر سخنرانی، در آیه ای نام بنی اسرائیل را بیاورد مجلسش تعطیل و خودش زندانی می شود. با این همه، روحانی جوان می داند چطور جلسه ی سخنرانی را اداره کند که گرفتار عوامل ساواک نشود. او در نهایت کیاست و درایت، معبری باز می کند برای رساندن نور کلام خدا، به امّت دورمانده از قرآن.

▪️آقای خامنه ای با دقت و زیرکی تمام، مجموعه اعتقادات اسلامی را از زبان قرآن طوری بیان می کند که مردم علاوه بر ساختن دوباره ی اعتقادات خود بر اساس معارف قرآن، به فکر ایجاد کردن جامعه ی اسلامی نیز می افتند. سیّد جوان مباحثش را از ایمان شروع کرده، به توحید رسانده، و بعد با مطرح کردن نبوت و ولایت این دوره ی اعتقادی ناب و بی نظیر را به پایان می رساند. سیّد جوان در این جلسات توانست با کاشتن بذر ایمان آگاهانه در قلب و جان جوانان مشهد، آنان را با قرآن آشتی دهد. و قرآن عزیز را از غربت طاغچه ها و سفره های عقد و مجالس ختم درآورده و در اختیار جوانان بگذارد...

▪️حالا چهل سال از آن ماه رمضان فراموش نشدنی میگذرد و افتخار ماست که کتاب " طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن " به عنوان اولین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری رهبری انتخاب شده که در مدت زمان تقریبی هشتاد روز مطالعه می شود.

لینک دسترسی به فایل‌های pdf و صوتی و پوسترهای کتاب طرح کلی در "ایتا"

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب دوم: ولایت فقیه در اندیشه‌ی رهبر انقلاب  

کتاب ولایت فقیه

بخشی از محتوای کتاب:
وظایف حاکم اسلامی چهار نوع است.
یک نوع وظیفه‌ی او نسبت به خودش است و رسیدگی او نسبت به اخلاق و رفتار و سلوک فردی خودش.
یک نوع وظایف که مربوط به معنویات مردم است، مثل رشد دادن اخلاق مردم، شکوفا کردن استعدادهای مردم، رسیدن به تعلیم و تربیت مردم و از این قبیل.
قسم سوم، آن وظایفی است که مربوط به اداره‌ی جامعه است، مثل استقرار عدالت اجتماعی، استقرار امنیت عمومی، تنظیم ارگان‌های لازم برای خدمات عمومی، بالا بردن درآمد عمومی و کیفیّت و کمیّت بخشیدن به تولید عمومی و ملّی در جامعه.
و یک قسم هم که قسم چهارم است، تنظیم روابط امّت اسلام و جامعه‌ی اسلامی با جهان. یعنی تنظیم سیاست خارجی و مساله‌ی جنگ و صلح و ایجاد روابط سالم و حفظ قدرت و شان و حیثیت و آبروی نظام اسلامی و ملّت اسلامی در جهان، چه در رابطه‌ی با ملت‌ها و چه در رابطه‌ی با دولت‌ها. این چهار قسم وظایف بر عهده‌ی حکومت اسلامی است.
آنچه که مهم است، این است که حکومت، آن وقتی قابل قبول است که این وظایف را ملتزم و متعهد باشد.
آن حاکمی و آن دستگاه زمامدار و حکمرانی که این وظایف را برای خود قائل نباشد، به آنها اهمیّت ندهد، برای آنها تلاش نکند، از نظر اسلام این دستگاهِ حکومت پذیرفته و قابل قبول نیست.

لینک دسترسی به فایل پوسترها و کنفرانس های کتاب ولایت فقیه در شبکه‌ی ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب سوم: انسان 250 ساله

انسان 250 ساله

🔘زندگی ائمه علیه السلام را ما باید به عنوانِ درس و اسوه فرا بگیریم، نه فقط به عنوانِ خاطره های شکوه مند و ارزنده؛ و این بدون توجه به روش و منشِ سیاسی این بزرگواران، ممکن نیست.


🔳 بنده شخصاََ علاقه ای به این بُعد و جانب از زندگی ائمه علیه السلام پیدا کردم، و بد نیست این را عرض کنم که اوّل بار این فکر برای بنده در سال ۱۳۵۰ و در دوران محنت بارِ یک امتحان و ابتلای دشوار پیدا شد.


▪️ اگر چه قبل از آن به ائمه به صورتِ مبارزان بزرگی که در راه اعلای کلمه توحید و استقرار حکومت الهی فداکاری می کردند توجه داشتم، امّا نکته ای که در آن برهه ناگهان برای من روشن شد، این بود که زندگی این بزرگواران، علی رغم تفاوت ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است، که از سال دهم، یازدهم هجرت شروع می شود و ۲۵۰ سال ادامه پیدا می کند و به سال دویست وشصت -که سال شروع غیبت صغری است - در زندگی ائمه خاتمه پیدا می کند.
▫️ این بزرگواران یک واحدند، یک شخصیتند، شک نمی شود کرد که هدف و جهت آنها یکی است.

▫️ پس به جای اینکه بیاییم زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام را جدا و زندگی امام حسین علیه السلام را جدا و زندگی امام سجاد علیه السلام را جدا تحلیل کنیم، باید یک انسان را فرض کنیم که ۲۵۰ سال عمر کرده، و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته و تا سال دویست وشصت هجری این راه را طی کرده.
▪️ تمام حرکات این انسان بزرگ و معصوم با این دید قابل فهم و قابل توجیه خواهد بود، هر انسانی که از عقل و حکمت برخوردار باشد،  در یک حرکت بلند مدت، تاکتیک ها و اختیارهای موضعی خواهد داشت.


☑️ گاهی ممکن است لازم بداند تند حرکت کند و گاهی کُند، گاهی حتی ممکن است به عقب نشینی حکیمانه دست بزند، اما همان عقب نشینی هم از نظر کسانی که علم و حکمت و هدفداری او را می دانند، یک حرکتِ به جلو محسوب می شود.


☑️ با این دید، زندگی امیرالمؤمنین علیه السلام با زندگی امام مجتبی با زندگی حضرت ابی عبدالله با زندگی هشت امام دیگر، تا سال دویست و شصت، یک حرکت مستمر است. این را بنده در آن سال متوجه شدم و با این دید وارد زندگی آنها شدم.


▪️ محتوای کتاب انسان ۲۵۰ ساله به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ٔ ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فرا تحلیلِ تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره ی مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند ارائه می دهد.
▪️ بنابراین آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان با وقایع دوران زندگی ائمه، تنفس درفضای انسان ۲۵۰ ساله را دلنشین تر می کند.


☑️ سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری کتاب انسان ۲۵۰ ساله را به عنوان سومین کتاب سیر مطالعاتی خود انتخاب کرده است. این کتاب می تواند دیباچه ای مفید برای ورود به معارف ناب زندگی ائمه معصومین در بیانات مقام معظم رهبری باشد. 
 
🔘پس از مطالعه ی کتاب انسان ۲۵۰ ساله از خود بپرسید؛ آخر چگونه ممکن است کسی تا این حد در زندگی اش مشغول فعالیت های سیاسی بوده، و بتواند با این ظرافت و دقّت در تاریخ زندگی ائمه تحقیق و تفحص کرده باشد؟

لینک دسترسی به فایل پوسترها و صوت سخنان مقام معظم رهبری در شبکه‌ی ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب چهارم: میراث فاطمی

میراث فاطمی

🔘 دستیابی به آرمان بشری در تشکیل دولت و دین واحد تحقق نخواهد یافت مگر در سایه انسان کامل که آرمان تمام انبیاء و اولیای الهی است. تشکیل چنین دولت و دین واحدی حقیقتی است که در همه ادیان آسمانی وعده تحقق آن داده شده است.


🔳 ثمره تحقق چنین آرمانی رهایی انسان از بند شیاطین انس و جن و قرار گرفتن انسانیت انسان در مسیر رشد و بالندگی است. بی تردید در طول تاریخ عصر غیبت، خلق های در بند سیاهی حکومت ها با دست اندازی به باورهای غلط و آمیخته با خرافات در پی چراغ هدایت گری بودند که ایشان را به جای رساندن به سر منزل مقصود به کژ راهه های هولناک می کشاند.


▪️ در باور اسلام به ویژه تشیع، مدینه فاضله آینده در وجود حضرت مهدی " عجّل الله فرجه " که ایشان تمام میراث حضرت زهرا " علیها السلام " می باشند، تجلی می یابد. منبع این اندیشه سر در چشمه زلال اسلام ناب دارد که پیش زمینه های بشارت آن در منابع اصیل اسلامی آمده است.


▫️ انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی قدس سرّه  که در سال ۵۷ اعلام موجودیت کرد، حکومت بر مبنای اندیشه ی مهدوی بود که خود را پیش زمینه شکل گیری چنین دولتی می داند.


▫️ امام خمینیقدس سرّه به عنوان معمار انقلاب و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان تداوم دهنده راه و روش او، یکی از برترین اندیشه پردازان درباره مهدویت و منجی می باشند که معارف خود را از منبع زلال و اصیل اسلامی برگرفته اند.

▪️ مقام معظم رهبری با درک و گوشزد کردن لزوم توجه به موضوع مهدویت در سخنرانی هایشان، بیانات مبسوطی در تبیین حقیقت حضرت مهدی عجّل الله فرجه و تشریح ابعاد دولت ایشان و نیز مسیرهای انحرافی دیکته شده ی ذهن های منحرف، بیان داشته اند که در حقیقت، منشور و نقشه راهی برای رسیدن و شناخت مسیر صحیح مهدویت است.

▪️ تفکر مهدویت و مهدی باوری در عصر غیبت در نگاه مقام معظم رهبری، عاملی امید بخش برای انسان در بند حکومت های جور است که باعث خیزش مستضعفین برای غلبه بر مستکبرین است‌.


☑️ کتاب میراث فاطمی، به عنوان چهارمین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری انتخاب شده است که شامل مجموعه بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در شناخت امام زمان و عصر غیبت و نیز راه کارهای یاری رسانی برای تحقق دولت حضرت مهدی می باشد.

لینک دسترسی به فایل پوسترهای کتاب میراث فاطمی در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب پنجم: تشکیلات

کتاب تشکیلات

🔘ما اگر بخواهیم درمقابل جبهه دشمن کارکنیم، هم باید تنوع داشته باشیم.
هم باید ابتکار داشته باشیم، هم باید انگیزه داشته باشیم، هم برنامه داشته باشیم، کارمان هدایت شده باشد و این نمی‌شود مگر با تشکیل جبهه.درطول این سال‌ها به افراد متعددی هم من تکلیف کردم، که بروید این تشکّل‌های-مردمی، این مجموعه‌ها، این واحدهای مردمی را که دارند کار فرهنگی خودشان را می‌کنند، بروید این‌ها را پیدا کنید، تشویق کنید، متشکّل کنید، در حدود ممکن پشتیبانی کنید.
از افراد و حتّی مجموعه‌ها به تنهایی کار بر نمی‌آید، باید یک کار وسیع جبهه‌ای انجام داد. این کار هم جز با حضور مردم امکان ندارد. یعنی ابتکارات مردم خیلی از کارها را می‌کند. شما هرجا هستید و هرجا مشغول کارید، بدانید همان جا یک گوشه‌ای از این جبهه‌ی وسیع است، اگر همان‌جا خوب و منضبط و وفادارانه و با مهارت کار کنید، در این جبهه اثر گذاشته‌اید و دشمن این را نمی‌خواهد.
۱٣٩٢/٢/٢
▪️ کتاب تشکیلات چیست؟
امروز یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای جامعه، وجود یک جبهه و تشکیلات منسجم و یک آهنگ و مفید است.

▫️ جبهه‌ای که بتواند هر مساله‌ی لازم‌ را تبدیل به گفتمان و فرهنگ عمومی جامعه کند.
▫️ تشکیلاتی که بتواند مطالبه‌گر باشد.
▫️ تشکیلاتی که خود رسانه‌ای قوی و تاثیرگذار باشد.

▫️ جبهه‌ای که نگذارد مطالبات و دغدغه‌های امامِ امت، گردوغبار غربت بگیرد.

▫️ تشکیلاتی که جریان ساز باشد.

همه می‌دانیم تا جبهه‌ای واحد و یکپارچه وجود نداشته باشد، نباید انتظار پیشرفت جدی در عرصه‌های مختلف کشور را داشت. بنابراین گفتن و نوشتن از تشکیلات و باید‌ها و نباید‌های آن، ضروری است. در این کتاب مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای یک تشکیلات کارآمد و مفید بر اساس اندیشه و گفتار آیت الله خامنه ای بیان شده است.


این کتاب را چهار بخش کلی تشکیل می‌دهد.
۱. معنای تشکیلات
۲. ضرورت کار تشکیلاتی
۳. بایدهای تشکیلات
۴. نباید‌های تشکیلات

لینک دسترسی به پوسترهای کتاب تشکیلات در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب ششم: انسان در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای

کتاب انسان

بخشی از کتاب منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای تالیف حجه الاسلام والمسلمین خسروپناه


🔘 دین اسلام، انسان را برترین آفریده و جانشین خدا و محور جهان می‌داند؛ به عنوان یکّه‌سواری که می‌تواند در محدوده‌ی عظیم جهان، خرد خود را به کار بیاندازد و به مرتبه‌ی قرب نائل آید. در این میان، اشیای عالم به عنوان ابزارهایی در دست انسان است تا به این تکامل دست یابد.
▪️ در اسلام، نگاه انسان از دو زاویه است که دو نگاه با هم منسجم و مکمّل یکدیگرند.
▫️ یک نگاه، نگاه به فرد انسان است که به عنوان یک موجود دارای عقل و اختیار بوده و او را مخاطب قرار می‌دهد و از او می‌خواهد که صراط مستقیم را از مسیر خودپرستی تا خداپرستی و با موتور ایمان قلبی و توشه‌ی ملکات اخلاقی طی کند؛ «علیکم انفسکم». در اینجا انسان یک رهروی است که اگر درست حرکت کند، این راه، او را به ساحت جمال و جلال الهی وارد خواهد کرد.

▫️ نگاه دیگر به انسان، به عنوان یک کلّ و مجموعه‌ی انسان‌ها است. در این نگاه کلان، همین انسانی که مخاطب به خطابِ فردی است، خلیفه‌ی خدا در زمین معرفی شده؛ یک وظیفه‌ی دیگری نیز به او واگذار شده و آن، مدیریت دنیا است؛ «واستعمرکم فیها». انسان باید استعدادهای فراوان و غیرقابل شمارشی را که خدای متعال در طبیعت و نهاد انسان قرار داده، استخراج کند و از آن‌ها برای پیشرفت زندگی بشر استفاده کند. در این نگاه، انسان همه‌کاره این عالم است؛ هم مسئول خود و تربیت و تعالی و تزکیه خود، هم مسئول ساختن دنیا. 

لینک دسترسی به پوسترهای کتاب انسان در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب هفتم: معیشت پرهیزکارانه

کتاب معیشت پرهیزکارانه

🔘یکی از مفاهیمی که در فرهنگ اسلامی از ارزش والایی برخوردار است «تقوا» است. به گونه‌ای که تقوا به عنوان هدف و غایت بسیاری از عبادات و دستورات دینی برشمرده و شرط قبولی عبادات و همچنین بهره‌مندی از هدایت‌های قرآن نیز دانسته شده است. در فرهنگ اسلامی ارزش انسان‌ها به ثروت، مقام و منزلت اجتماعی و نسب خانوادگی نیست، بلکه این تقوا است که ملاک ارزش گذاری است. اگر تقوا در زندگی فردی و حیات اجتماعی ملاک عمل قرارگیرد، جامعه روی صلاح و پیروزی را خواهد دید.


▪️ تقوا به معنای مراقبت دائمی از رفتار و گفتار است و برترین مصادیق آن انجام واجبات و ترک محرمات می‌باشد. در زبان فارسی معمولا این واژه به «پرهیزکاری» ترجمه می‌گردد اما همان‌طور که مخاطب محترم این کتاب خواهند دید رهبر فرزانه انقلاب در بیانات متعدد با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث معصومینعلیه السلام  تقوا را به «شدت مراقبتی که انسان در اعمال شخصی خود از راه حق تخطی نکند» معنی کرده و مصادیق بسیاری برشمرده‌اند...

▫️ کتاب معیشت پرهیزکارانه، به عنوان هفتمین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری انتخاب شده است. این کتاب شامل بیانات مقام معظم رهبری در موضوع تقوا است. ایشان با تعریف این مفهوم اخلاقی و بیان اهمیت و همچنین آثار تقوا و زیان‌های بی‌تقوایی، مخاطبان خود را به رعایت تقوا توصیه کرده‌اند. شرح اقسام تقوا و عرصه‌های آن و راهکارهای دستیابی به تقوا نیز بخش دیگری از رهنمود‌های معظم له در این زمینه است. امید است با رعایت تقوای فردی و اجتماعی، جامعه‌ی مطلوب اسلامی حاصل گردد و تمام آحاد ملت ایران به تحقق حیات طیبه نزدیک شوند.

لینک دسترسی به پوسترهای کتاب معیشت پرهیزکارانه در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب هشتم: معیشت مؤمنانه

معیشت مومنانه

🔘دستیابی به خوشبختی یکی از آرزوهای فطری تمام انسان‌ها است. امّا تعریف خوشبختی و سعادت از اموری است که مورد اختلاف واقع شد و از گذشته تا کنون از دل‌مشغولی‌های فلاسفه و حکما بوده است. البته مکتب اسلام آرامش و سعادت را فقط در عرصه‌ی آخرت تعریف نکرده است؛ بلکه با تمثیل دنیا به مزرعه‌ی آخرت همواره به پیروان خود گوش‌زد می‌کند که راه وصل به کمال حقیقی از همین دنیا می‌گذرد. اسلام به این هم بسنده نکرده بلکه وظیفه آبادانی دنیا را نیز بر دوش انسان‌ها نهاده است.
▫️ از دوران‌های کهن، انسان‌ها در تعامل با دنیا، افراط و تفریط را سرلوحه‌ی خود قرار دادهند. بیشتر انسان‌ها علاقه‌مند به گردآوری مال و ثروت بوده‌اند و عدّه‌ای نیز با رویگردانی افراطی از دنیا، به گوشه‌ی عزلت خزیده‌اند و چشم بر همه‌ی لذّات آن بسته و دست از کار و تلاش کشیده‌اند.
▪️ اما اسلام با نگاه مبتنی بر فطرت انسان، مسلمانان را از افراط‌ها و تفریط‌ها بر حذر داشته است. از یک طرف در عرصه‌ی زندگی فردی، تک‌تک افراد جامعه را مکلّف به کار و تلاش می‌نماید و آن‌ها را از تنبلی باز می‌دارد، از سویی دیگر مسئولان حکومت اسلامی را به تامین رفاه عمومی تشویق می‌کند، انسان‌ها را به دوری از اسراف و مصرف‌زدگی می‌خواند، در عین حال می‌پسندد که مسلمانان اهل نظافت و هم در میان خانواده و هم در جامعه آراسته باشد، از جانبی دیگر زهد و دل‌بریدن از تعلقات دنیوی را نیکو می‌شمرد، و حاکمان را امر می‌کند که زندگی خود را در سطح متوسط جامعه قرار دهند.

امیدواریم هم کارگزاران نظام و هم عموم مردم با به کار بستن نصایح معظّم‌له، زمینه مقدمات تحقق جامعه‌ی آرمانی اسلامی را فراهم آورند...

لینک دسترسی به پوسترهای کتاب معیشت مؤمنانه در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب نهم: دغدغه‌های فرهنگی

دغدغه های فرهنگی

معمولا گنج‌ها را یا از زمین پیدا می‌کنند یا از زیر دریاها. آن‌هایی که از زیر زمین یافت می‌شوند، خاک گرفته و پوسیده هستند، آن‌هایی که از زیر دریاها یافت می‌شوند، زنگار گرفته و پوسیده. برای یافتن گنج باید زمین و دریا را وجب به وجب گشت و به عمق خاک‌ها و آب‌ها رفت.

▪️ ما نیز گنجی یافته‌ایم، اما نه از زیر خاک و آب، نه با کندن و زیر و رو کردن و رفتن به اعماق، گنج را بر روی زمین یافتیم.

▪️ برقی به چشمانمان خورد و دنبال برق را گرفتیم تا آن را یافتیم. گنج ما خاک گرفته و زنگار گرفته و پوسیده نبود، فقط غبار گرفته بود! غباری به سبب گذر زمان و بی‌توجهی رهگذران. ما گنج را بوییدیم و بوسیدیم و بر چشمانمان گذاشتیم. در حد وسع و توانمان غبار را از آن زدودیم و می‌خواهیم آن را در اختیار دیگران قرار دهیم تا همه از آن بهره ببرند. تنها دو توصیه به عنوان خواهش داریم، اول این‌که این گنج را با دقت بخوانید و همه ظرایف و نکات آن را بررسی کنید. دوم، مراقب باشید این گنج، غبار دوباره نگیرد...


لینک دسترسی به پوسترهای کتاب دغدغه‌های فرهنگی در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب دهم: علم در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

کتاب علم

این کتاب، برشی از کتاب منظومه فکری مقام معظم رهبری، تالیف حجه‌الاسلام خسروپناه و جمعی از محققین است. این بخش، توسط جناب آقای دکتر امیر سیاهپوش جمع‌آوری شده است.
فهرست کتاب علم در اندیشه‌ی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، دهمین کتاب سیر مطالعاتی تمدن ساز را تقدیم می‌کنیم.
گفتار اول:
۱. ارزش و فضیلت علم
۲. رابطه‌ی علم و دین
۳. ارزش معرفت‌شناختی علم
گفتار دوم:
جایگاه نظام علمی
گفتار سوم:
اهداف نظام علمی
گفتار چهارم:
۱. مبانی و منابع نظام علمی
۲. جایگاه عقل
۳. کتاب و سنت
گفتار پنجم:
۱. ضرورت نوسازی در نظام علمی
۲. نوسازی دانشگاه
۳. نوسازی حوزه‌ی علمیه 
گفتار ششم:
۱. ساحت آموزش
۲. روش‌های نظام آموزشی
۳. نهادهای آموزشی
۳.۱_ آموزش‌ و پرورش 
۳.۲_ دانشگاه
۳.۳_ حوزه‌ی علمیه
گفتار هفتم:
۱. ساحت پژوهش
۲. روش‌های نظام پژوهش
۳. نهادهای پژوهش
گفتار هشتم:
۱. ساحت تولید علم
۲. اهمیت تولید علم
۳. زمینه‌های تولید علم
۳.۱_ زمینه‌های سیاسی و اداری
۳.۲_ زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی
گفتار نهم:
۱. موانع پیشرفت علمی
۱.۱_ استعمار و استبداد 
۱.۲_ تحجر سیاسی
۱.۳_ ارتجاع روشنفکری
۱.۴_ فرار مغزها 

لینک دسترسی به پوسترهای کتاب علم در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

═•◈ کتاب یازدهم: عهد مشترک


"عهد مشترک" عنوان کتابی است که رسالتی بزرگ بر عهده دارد.
رسالت انتقال اصلی‌ترین معارف و مبانی انقلاب اسلامی از زبان ستون خیمه‌ی انقلاب، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، به عموم مردم. محور این کتاب، پیام جامع و کامل مقام معظم رهبری به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی، می‌باشد.
این کتاب در دو فصل تدوین شده است:
فصل اول: 
مبانی، خصوصیات و مواجهات انقلاب اسلامی
فصل دوم: 
معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی

لینک دسترسی به پوسترهای کتاب عهد مشترک در شبکه ایتا

┄┄┅┅✿🔹❀💠❀🔹✿┅┅┄┄

ادامه دارد...