تبیین منظومه فکری رهبری

آخرین نظرات
پیوندها

بسته‌ی اندیشه‌ای

جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۳۲ ق.ظ

هر انسانی اثری دارد و میزان ارزش و عمق هر اثری، به اندازه‌ی دارایی وجودی و دانایی موثّر است. نویسندگی، نقاشی، تدریس، شعر، سخنرانی، تربیت نیرو و... اینها از جمله آثار یک انسان است.
رهبر انقلاب در یک سخنرانی، بسته‌‌ی اندیشه‌ای را ارائه می‌دهند که در موارد مختلف قابل استفاده است که این خود نشان از عمق اندیشه‌ی راهبردی و کاربردی معظم‌له است.
بعنوان نمونه ۱۰ نکته از یک سخنرانی ایشان که در تاریخ ۱۳۹۷/۳/۷ ایراد شده را تقدیم می‌کنم.
تلکَ عشَرَه کامله 

۱. باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور، حرکت پرافتخار به سمت آرمان‌ها را با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم.
۲. تحقق آرزوهایی که از طرف جوانان پرشور به‌راحتی بیان می‌شوند، با در نظر گرفتن واقعیات به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند کار و تلاش و برخی مقدمات است.
۳. یکی از مقدمات لازم برای تحقق آرزوها، حضور جوانان پرشور و باانگیزه در صحنه و فکر و تلاش آن‌ها برای برطرف کردن مشکلات است.
۴. مدیریت نهادهایی همچون نیروهای مسلح با رهبری است اما در قوه‌ی قضائیه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آن‌ها از طرف رهبری منصوب می‌شوند، مدیریت آن‌ها با رهبری نیست و به‌عنوان مثال بنده در مواجهه‌ با صداوسیما _چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریت‌های قبلی_ همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته و دارم.
۵. راه‌حل اساسی برای برطرف کردن عیوب و مشکلات در برخی دستگاه‌ها همچون صداوسیما، تزریق عناصر جوان، فعال، مؤمن و پرانگیزه به این دستگاه‌ها است و من به آن‌ها در این خصوص تأکید کرده‌ام.
۶. بارها گفته‌ام که آینده بهتر از امروز و متعلق به جوانان است اما لازمه‌ی آن، باقی ماندن در صراط مستقیم و حرکت مستمر و خستگی‌ناپذیر است.
۷. یک تفکر غلط از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت مبنی بر اینکه انقلاب، بعد از تشکیل نظام به پایان می‌رسد و باید به سراغ شکل‌دهی نهادها و دیوان‌سالاری رفت. این تفکر غلط، انقلاب را به معنای تنش، نزاع و کارهای غیرقانونی می‌داند.
نظام انقلابی و اسلامی، اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌هایی دارد که تحقق آن‌ها نیازمند مرحله‌ی سوم یعنی شکل‌گیری «دولت انقلابی» است؛ دولتی که ارکان نظام اسلامی را باور داشته باشد.
نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی زمینه‌ساز پنجمین مرحله یعنی ایجاد «تمدن انقلابی و اسلامی» خواهند شد، بنابراین انقلاب هیچ‌گاه تمام‌شدنی نیست و همواره ادامه دارد.
۸. یکی از آرمان‌های انقلاب که بسیار مهم است، «عزت ملی» یعنی احساس افتخار ملی مبتنی بر واقعیات متن جامعه و نه متکی بر توهمات و تصورات است.
۹. یکی دیگر از آرمان‌های انقلاب، آزادی است، اگر آزادی نباشد، رشد معنوی و پیشرفت جامعه وجود نخواهد داشت اما همین آزادی نیازمند قانون و چارچوب است زیرا در غیر این صورت، منجر به ولنگاری خواهد شد که نمونه‌های آن در دنیای غرب موجود است.
۱۰. تحقق این آرمان‌ها در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند یک حرکت بلندمدت و مبتنی بر آگاهی و هوشیاری است. انقلاب بدون آرمان‌ها و بدون استمرار، در واقع فقط تغییر مدیریت کشور از افرادی به افراد دیگر خواهد بود، بنابراین باید حرکت به سمت آرمان‌ها ادامه یابد.
نیروهای جوان به‌عنوان پیشران و لوکوموتیوِ حرکت عمومی کشور می‌توانند در تحقق آرمان‌ها نقش مهمی داشته باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی