تبیین منظومه فکری رهبری

آخرین نظرات
پیوندها

رهبر تمدن ساز

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۲۵ ب.ظ

تا کنون چند مرتبه پیرامون مهم‌ترین هدف انبیاء و اولیای الهی، یعنی تمدن سازی و ایجاد مدینه‌ی فاضله جهانی صحبت کردیم. نکته‌ی قابل توجه این است که تمدن سازی مقوله‌ی گسترده‌ای است که مهم‌ترین نقش را در تحقق آن، بصورت صفی [خالص و یگانه]، مردم ایفا می‌کنند. یعنی انبیاء عمده‌ی کارشان طبیعتا باید ستادی باشد. یعنی ارائه‌ی نقشه‌ی راه از انبیاء و پیمودن راه بر اساس نقشه، با مردم.
نکته‌ی که اکنون میخواهم عرض کنم این است که مسئول ستاد تمدن‌سازی در عصر غیبت، همان ولیّ فقیه است که از او تعبیر به نائب امام زمان علیه‌السلام می‌شود. در عصر غیبتِ معصوم، مسیر زندگی مردم باید توسط فقهای جامع‌الشرایط به سمت ایجاد مدینه‌ی فاضله هدایت شود.
این مهم در طول غیبت‌کبری بوسیله‌ی امام خمینیرحمه‌الله تجلی عینی پیدا کرد که مردم عملا در مسیر تمدن‌سازی گام برداشتند. بعد از حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هم تمام هدایت‌ها و جهت‌دهی‌هایشان، در چهارچوب تمدن‌سازی نوین اسلامی گنجانده می‌شود.
یعنی اگر اکنون یک فرد داشته باشیم که اندیشه‌اش، ظرفیت تمدن سازی داشته باشد، او کسی نیست جز شخصیتِ بی‌بدیل مقام معظم رهبری. اندیشه‌ی تمدنی یعنی اندیشه‌ای که :
اولا: انسان را در دو بخش فیزیک و متافیزیک، خوب فهمیده باشد.
ثانیا: نیازهای او را بصورت جامع درک کرده باشد. 
ثالثا: منابع اصیل استخراج مبانی پاسخگویی به نیاز‌های انسان را بداند.
رابعا: فهم او از منابع اصیل و منطبق بر واقع باشد.
خامسا: طرق و ابزار اجرای مبانی دینی برای رشد انسان را فهم کرده باشد.
سادسا: انسان را در مقیاس جهان ببینید نه در مقیاس فرد
و...
بنظر می‌رسد کم هستند کسانی که احیاگر تفکر نوین اسلامی، یعنی آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای را آن‌چنان که هست فهم کرده باشند. او ابرمردی است که هر‌چه بیشتر با او آشنا می‌شویم، کمتر گستردگی آفاق اندیشه‌اش را درک می‌کنیم. به حق می‌توان گفت او بحر زخّاری (دریای مواج) در نظریه‌پردازی تمدنی است. حضرت علامه مصباح یکی از آن معدود افرادی است که شخصیت بی‌بدیل و تمدنی رهبر انقلاب را خیلی خوب فهم کرده است. و این مساله از بیانات ایشان پیداست:
"در این زمان که دسترسی به امام معصومصلوات‌الله علیه ممکن نیست، ما کسی را  بهتر از رهبر معظم انقلاب سراغ نداریم که بیشترین شباهت را به معصوم داشته باشد و به سیره اهل بیتعلیهم‌السلام عمل کند؛ وظیفه ما هم اطاعت از ایشان است، حتی با وجود این که معصوم نیستند."
"رهبر انقلاب اسلامی از بزرگترین نعمت هایی است که خدا به ما داده است ؛ شخصیت های تراز اول سیاسی دنیا، گاهی تصریح کرده اند که تا ایران چنین رهبری دارد، دشمنانش نمی توانند کاری از پیش ببرند."
"ما باید رهبری را به دیگران معرفی کنیم، تا آنها نیز با شناخت، از ایشان اطاعت کنند؛ بنده به غیر از امام راحل(ره)، هیچ یک از علمای گذشته را به روشن‌بینی، فراست، تدبیر، سعه صدر، تحمل سختی‌ها، و جامعیت ایشان ندیده‌ام.انتساب کمبودها در جامعه به عدم اتخاذ مواضع تند از سوی رهبری ‌امری خطاست؛ اگر چنین باشد، باید بگوییم بسیاری از مشکلات صدر اسلام نیز ـ‌العیاذ بالله‌ـ  بر عهده پیامبراکرم و معصومین علیهم‌السلام بوده است!!"
"امروز ولایت‌فقیه ستون اسلام است،در طول ۱۴ قرن گذشته، به غیر از حضرات معصومین علیهم‌السلام، چند نفر را سراغ دارید که در همه زمینه‌های لازم برای رهبری و مدیریت جامعه، از فقاهت، تا تدبیر، صبر، حلم، دوراندیشی، و حتی امور دیگری از قبیل هنر و ادبیات، به جامعیت مقام معظم رهبری باشند؟"
"متأسفانه در درس‌های رسمی حوزه برای مباحثی از قبیل مسأله شناخت، تا سیاست اسلامی، مدیریت جامعه و ولایت‌فقیه که محور و ستون فقرات نظام اسلامی است، برنامه خاصی وجود ندارد و حوزه سنتی نمی‌تواند پاسخگوی هیچ یک از این نیازها باشد.
 ولایت فقیه که ستون فقرات نظام اسلامی است در دروس رسمی حوزه، جایگاهی ندارد؛ لذا یکی از رؤسای جمهور سابق کشور در سخنرانی خود گفته بود که ولایت‌فقیه، چون در قانون اساسی آمده، مورد قبول ما است!"


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی