تبیین منظومه فکری رهبری

آخرین نظرات
پیوندها

چرا ولی فقیه مادام العمر است؟

سه شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹ ق.ظ

سوال ارسالی کاربران:
یک شبهه‌ای که به خصوص اخیرا زیاد در مورد ولی فقیه می پرسن اینه که چرا ولی فقیه مادام العمر است؟ چرا مثل رییس جمهور چندسال یکبار عوض نمیشود؟

پاسخ: 

ولایتِ ولیّ‌فقیه مادام‌العمر نیست بلکه مشروط به این است که فقیه تمام شرایط ولایت را بصورت جمعی داشته باشد و هرگاه فقیه یک یا چند شرط از شروط ولایت را از دست بدهد، ولایت او زائل می‌شود.
علاوه بر اینکه ولایت _اعم از ولایت امام معصوم و ولی‌فقیه_ مسئولیت اجرایی نیست که محدود به زمان خاصی باشد و تمام شود، ولایت، سرپرستی و هدایت است و سرپرستی و راهنمایی یک امت، توسط امام امت، ادامه دارد تا زمانی که ولیّ جامعه شرایط ولایت و امامت را داشته باشد.

به عنوان مثال:
آیا سرپرستی مومنین توسط پیغمبران محدود به زمان خاصی بوده است؟ قطعا جواب منفی است. آیا سرپرستی پدر نسبت به فرزندان موقت است؟ خیر

در حالی که مسئولیت‌های اجرایی مثل ریاست جمهوری و امثال آن، از آن دست اموری است که طبق قانون می‌تواند محدود به زمان خاصی باشد. اگرچه موقت بودن و محدود بودن مسئولیت‌ها الزامی نیست. در مسئولیت‌ها، این قانون است که شرایط را مشخص می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی